Українська мова

21 лютого  - День рідної мови. Вітаю всіх!


Пропоную відсвяткувати цей день з користю. Необхідно пройти квести для учнів 5-6 класів та 7-9 класів. Фото надіслати на Вайбер для перевірки. Заохочення - море емоцій, гарний настрій та оцінка. Сподіваюся, вам буде цікаво.

Для 5-6 класів

      

 Для 7-9 класів


       

  5 клас

Для того, щоб краще запам'ятати зубні приголосні, використовують речення: 

Де ти з'їси ці лини.

Шиплячі «ще їжджу» (у транскрипції [шч]е ї[ждж|у;
а щоб пригадати
свистячі, треба шиплячі вимовити по-дитячому: «сце їздзу».

Речення для запам'ятовування глухих приголосних:

Це теща Феха кашу спече. Усе це кафе «Птах і чаша». 

Для запам'ятовування сонорних: Ми винили рій. (вимов без голосних — і залишаться самі сонорні)

М'які приголосні: [д'], [т'], [н'], [дз'], [ц'], [з'], [с'], [й], [л'], [р']
Речення для запам'ятовування (усіх, крім [дз']та [р'] ): Де ти з'їси ці лини.





 Карта знань


Лінгвістична казка "Словосполучення"
Рекомендації до написання есе
Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання і не претендує на вичерпне і визначальне трактування теми.

На відміну від реферату, який адресується будь-якому слухачеві есе – це ближче до репліки, що адресується підготовленому слухачу. Тобто людині, яка вже має уяву, про що йде мова. Власне, така «адресність» дозволяє автору есе зосередити увагу на розкритті нового змісту, а не нагромаджувати різними службовими деталями викладення матеріалу в письмовому форматі.

Поради щодо побудови есе:
Будь-який твір есе варто розпочати зі вступу, в якому має бути висвітлено загальний підхід до теми, вступ повинен містити проблемне завдання і відповідь на поставлене питання. Автор есе не має права описувати все, що йому відомо в обсязі заданої теми, а лише те, що буде творчою відповіддю на поставлене питання у темі. Упродовж усього есе необхідно підкреслювати зв'язок поданих фактів з тезою.
Основна частина есе вибудовується з метою переконання читача. Для цього автор есе має використати вагомі аргументи. Спочатку варто викласти головні ідеї та факти, які підтверджуватимуть приклади до цих ідей.
Есе має містити озвучену кінцівку. При цьому зовсім не важливо, кінець є ствердженням будь-чого, запитанням чи остаточно не завершеними роздумами. Вдалим варіантом завершення есе вважається використання афоризмів і цитат.

Есе як жанр літературної творчості
Обсяг тексту
Від 800 до 1000 слів.
Особливості змісту
В основу покладено роздуми автора з приводу чогось побаченого, прочитаного або пережитого особисто. Висловлюються погляди автора – його світогляд, думки, почуття, ідеї, висвітлюються моральні  (етичні, громадянські тощо) цінності. Над усе цінується самостійність і  оригінальність, парадоксальність думок та оцінок. На першому плані – особистість автора.
Особливості композиції
Композиція довільна, послідовність викладу спричинена логікою авторських роздумів. Обовязковою є аргументованість і переконливість. У тексті проводяться паралелі, добираються аналогії, використовуються  асоціації. Філософські роздуми поєднано з авторською емоційною оцінкою подій або явищ.
Особливості стилю
Стиль – художній або публіцистичний. Емоційність, експресивність, яскрава образність досягаються вживанням метафор, порівнянь, алегоричних і притчевих образів, символів. Коректність у висловленні дискусійних думок.
Особливості мови
Розмовна інтонація (безпосередність, невимушеність вислову). Допускається розмовна лексика, що створює враження «живої бесіди» з читачем.
Уживання неповних речень, питальних та окличних конструкцій, риторичних звертань, запитань, тверджень. Афористичність.  
Головна вимога - індивідуальність авторського стилю.
Заголовок
Заголовок не перебуває в прямій залежності від змісту, він може  пояснювати, що стало поштовхом авторських роздумів, передавати почуття, настрій автора тощо.




Немає коментарів: